Välkommen till förskolan Kompassen!

Här kan du få en inblick i vår utbildning och barnens lärprocesser. Våra värdeord möten, olikheter och inbjudande vägleder oss i vårt arbete.

fredag 2 februari 2024

Öster - Barnkonventionen är viktigt att diskutera och en mängd olika spår har upptäckts när snön denna vecka töat bort.

 I läroplanens uppdrag ingår det att säkerställa att barnen får kännedom om sina rättigheter och de mänskliga rättigheterna. Därför är det viktigt att diskutera de olika artiklarna med barnen. Barn är kloka och kan ofta mer än vi tror. Det är också viktigt att använda de riktiga begreppen, barn lär sig snabbt innebörden av dem ju mer vi vuxna använder dem. Vi på Öser läser artiklarna tillsammans med barnen och låter dem få tid att själva fundera över vad som står och ge sin bild av vad det innebär. 

I veckan som varit har några barn fått fundera och reflektera vilken inre bild de fångas av utifrån några citat ur barnkonventionen. Det var många tankar och funderingar vi hade dialog om. Detta för att vi tillsammans ska bearbeta texten och konkretisera och få en förståelse för betydelsen.

 



Spår är ett brett område, då det finns mycket att arbeta med. Relationer, luft, djur och osynliga spår är några exempel. Det kan också vara avtryck utav något som sätter spår. Därför har vi velat se vad de är intresserade av och vart det leder till.

Under vår utevistelse så förvandlas vi till riktiga spanare som är på jakt att leta efter något som kan leda oss till alla möjliga upptäckter. Denna vecka har vi återigen sätt marken då snön töat bort och jag kan lova er att det fanns många olika upptäckter.




En fjäder vad kommer den ifrån?

Kottar som någon har ätit på vem kan det vara?

En massa löv eller sådana "näsor" i ett träd det måste ha varit ett djur som försökt tillverka ett bo, eller vad tror ni?

Det är många funderingar att fundera och reflektera kring under vårt nästa möte.

Det blev även en upptäckt att sanden blivit mjukare och vi kan göra egna spår i sandlådan, detta ledde till olika matematiska funderingar.


Vilket spår är störst?

Vilka ser likadana ut?

Kan vi göra något mönster av spåren?

Vad har våra skor för mönster på undersidan?

Tänk vad spår kan få oss att utveckla barnens förändrande kunnande i olika aspekter.

I övrigt har vi denna vecka lekt lekar och då fokuserat oss mer på barnens språkutveckling. ”Med andra ord” är ett spel där barnen berätta vad du ser på bilden med andra ord, t. ex. "En sorts medicin som man använder när man är förkyld?" och då gäller det för lagkamraten att snabbt svara "Nässpray". Ett mycket roligt och populärt spel där det är lätt att tungan snubblar i munnen.

Vi har även ljudat bokstäver som en fortsättning på förra veckans språkutmaning, vi tränar nu på P, Å och R. 



Att vistas i gymnastiksalen är en återkommande aktivitet för Öster där har vi denna vecka haft dans och avslappning.

Trevlig helg! 

Violeta Camilla 

Veronica 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar