Välkommen till förskolan Kompassen!

Här kan du få en inblick i vår utbildning och barnens lärprocesser. Våra värdeord möten, olikheter och inbjudande vägleder oss i vårt arbete.

fredag 26 januari 2024

Söder V.3


 Söder v.4

 Introduktion av nya barn, ny kollega och större barngrupp! Äntligen börjar alla bitar falla på plats! Vi hälsar alla nya barn och föräldrar varmt välkomna till Kompassen och Söder.

(Arbetslaget ska samarbeta med vårdnadshavare Lpfö18)

Ubåten

Nytt för den här terminen är att de äldsta barnen på söder kommer att utnyttja ubåten mycket mer. De första två veckorna har bjudit på bland annat plantering av palettblad samt en mängd olika spel.





Årstidsresan

Ubåten har startat temaarbetet årstidsresan igen. Barnen har repeterat vad vi tidigare pratat om samt konstaterat att det fortfarande är vinter. 
Den här veckan har vi pratat om vad som händer med vattnet när det blir kallt ute. 

"Vattnet fryser till is när det är kallt ute" 

Vi provade därför om vi kunde göra egna isbollar med hjälp av ballonger och vatten. 

Det gick! 

Barnen ville hemskt gärna ta in isbollarna när vi var färdiga, och det gjorde vi. 
Vi valde att lägga några i kallt vatten och några i diskhon för att se vilka av dem som smälter först.



 (Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. Lpfö18)

Gunillas grupp har pratat om repeterat och reflekterat kring årshjulet och årstiderna. Samtalet kretsade kring vad som kännetecknar de olika årstiderna. Vi började träna på de olika månaderna och tittade närmare på vad som kan tänkas hända i dem. Tex om någon fyller år eller om det är nån högtid.
Vi konstaterade i alla fall att det är vinter, att det är kallt och att det är snö. Vi pratade även om vad man kan göra på vintern men inte på sommaren och vad det beror på. Det hela avslutades med att vi ritade fria teckningar utifrån det vi pratat om. 



(Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik. Lpfö18)

Amandas grupp har demokratiskt röstat fram ett gruppnamn till gruppen. Resultatet blev glitterträdet. Därför har vi nu skapat ett glitterträd som ska symbolisera och tydliggöra gruppen. Vi har också pratat mycket om vad som händer med trädet på vintern och att det vi skapade inte riktigt ser ut som de vi ser utanför fönstret just nu. 




Trevlig helg önskar
Linda  Amanda  Rasmus 
och 
Gunilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar