Välkommen till förskolan Kompassen!

Här kan du få en inblick i vår utbildning och barnens lärprocesser. Våra värdeord möten, olikheter och inbjudande vägleder oss i vårt arbete.

fredag 26 januari 2024

Norr v.4

Den här veckan har barnen hjälpts åt att bygga ett rymdskepp tillsammans inne på Norr. Vi använde oss av möbler och material vi hade inne på avdelningen. Alla kom med förslag och idéer och blev mycket nöjda med resultatet. Det har blivit många rymdresor under veckan. Barnen turades om att styra. 


Sagohjältarna och Fantasihjältarna har fortsatt läsa boken Förskolan Äventyret på rymdresa. De fick höra om en studsig månpromenad och vi pratade om tyngdlöshet i rymden. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa (Lpfö18). 

Barnen visar just nu stort intresse för att rimma, så vi har hittat en ramsa som vi läser om fem astronauter. Med hjälpa av den tränar vi både på att rimma och räkna. Vi försöker hitta på rim till olika ord som har med rymden att göra, som till exempel sol-cool och raket-planet. 

Sagohjältarna har fortsatt tillverka sina rymdhjälmar. Den här veckan klippte vi och klistrade. 

Fantasihjältarna skapade också rymdhjälmar som vi ska ha när vi åker med vårt rymdskepp. 



Bamsegruppen har har läst boken Rymdresan, med figurerna knipp och knapp som ger sig ut på en resa bland planeterna i vårt solsystem. Vi har pratat om geometriska figurer. Cirklar, kvadrater och rektanglar. Vi hann såklart med lite dans och rörelse med bamse. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld (Lpfö18). 

Här är knipp och knapp.

Den här veckan träffades också 5års-gruppen första gången den här terminen. De började terminen med att lära känna varandra och lära sig varandras namn genom "spindelnätet". De kastade ett garnnystan mellan varandra så det bildades ett spindelnät. 

De andra barnen tillverkade små raketer som kunde blåsas iväg. Vi mätte hur långt de kunde flyga, vilken raket som kom längst, vilka som kom närmast varandra och vilka som var längst ifrån varandra. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta (Lpfö18).



Utomhus har vi undersökt vad som har hänt med våra isplaneter och rymdstenar som vi skapade förra veckan. De flesta hade smält, precis som snön ute på gården. 

Trevlig helg önskar Pia, Eva och Jenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar