Välkommen till förskolan Kompassen!

Här kan du få en inblick i vår utbildning och barnens lärprocesser. Våra värdeord möten, olikheter och inbjudande vägleder oss i vårt arbete.

fredag 2 februari 2024

Norr v.5

Den här veckan gick alla barn på Norr ut i skogen och lekte en lek, ”Alla astronauter byter bo”. Vi övade på att lyssna på instruktioner, räkna antal och träna färg och form. Det kan vara lite krångligt att ta sig fram i skogen, vi måste se oss för var vi går så vi inte snubblar. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga (Lpfö18).


Sagohjältarna och Fantasihjältarna har provat att göra en ballongraket. ”-Den åkte så fort” ”-Min åkte inte som din” ”-Den är liten igen” ”-Den kommer säga pang” Alla fick prova att släppa ballongen så den åkte över rummet. Ballongen ”sa” inte pang. Hur kan ballongraketen åka framåt? ”-Luften åker ut” Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap Lpfö18)


Sagohjältarna skapade en sol med hjälp av en ny teknik. Vi målade och skapade mönster med hjälp av plastfolie. Först hälldes det flaskfärg på pappret, efter det lade vi plastfolie över färgen. Sedan använde vi fingrarna som penslar. ”-Oj, vi blir inte kladdiga” ”-Rött och gult blir orange…och lite rosa” ”-Det blir en jättevarm sol”. 

Fantasihjältarna testade små fallskärmar med utomjordingar och astronauter utomhus och inomhus. Vi har lånat flera böcker från biblioteket som handlar om rymden. I böckerna har vi sett bilder på att rymdraketen använder en fallskärm när den ska landa när den kommer tillbaka till jorden och ska landa. Det tyckte barnen var spännande. Vi pratade om att fallskärmen användes för att bromsa, så att man inte faller för fort ner till marken. Vi provade att släppa fallskärmarna från olika höjder för att se vad som hände. Vi klättrade upp i lekställningen och på bänken. Det var några kompisar som kom på att klätterställningen var högre än lekställningen, och ville prova fallskärmen därifrån. Det blåste en del ute så det var lite svårt att hålla ordning på alla snören. Vi provade också att kasta upp dem i luften. Inomhus provade vi att stå på stol och på bänk. Barnen tyckte fallskärmarna fungerade bättre ute. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklaförmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik (Lpfö18).




Bamsegruppen har målat pasta som vi ska använda för att skapa halsband. Det var spännande att se de olika tekniker barnen använde sig av för att måla. En kompis målade underlägget med färg för att sedan rulla pastan i färgen. En annan kompis doppade pastan direkt ner i färgburken. Några målade med pensel. Sedan hade de såklart den populära bamsegympan. Den vill inte Bamsegruppen vara utan.


Trevlig helg önskar Pia, Eva och Jenny


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar