Välkommen till förskolan Kompassen!

Här kan du få en inblick i vår utbildning och barnens lärprocesser. Våra värdeord möten, olikheter och inbjudande vägleder oss i vårt arbete.

torsdag 22 februari 2024

Väster -vecka 8

Några barn på Väster har sportlov, annars rullar det på som vanligt.

VANJAS GRUPP:

Vi diskuterar antalet i siffran och räknar.



Sedan får barnen turas om att gömma siffrorna ”bakom” eller ”under” något.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att använda matematik.

Vi gör en ny deg, där barnen får vara delaktiga och hälla i och blanda. Vi räknar hur många deciliter vi ska hälla i.

Vi formar de bokstäver vi känner igen.

LOTTIS GRUPP:
Att få få vara i gymnastiksalen är alltid en höjdpunkt för barnen.

Dagens kommentarer:
”Jag kan rulla bakåt”
”Jag kan gå balans”
”Jag åkte ner dem där”
”Jag har hoppat”
”Kom, vi åker rutschkana”
”1,2, 3, 4, 5, nu kommer jag”
”Jag sprang i mål”
”Jag springer, snabbare”
”Jag springer fortare”


Vi tränar på penngreppet, att trycka olika hårt med pennan för att kunna färglägga.

Vi pratar om de olika färgerna och försöker känna igen siffran 1 och 2.

NOAS GRUPP: 


På väg till Lilla skogen hittade barnen stenar och byggde sin första bokstav i sitt namn.

I Lilla skogen hittade vi siffran 3, som varit gömd under snön en längre tid.

Vi hittade ingen pinne som liknade en 3:a, ett barn kom med idén att lägga dit ”plasttrean”



Är det kanske lättare att hitta pinnar som liknar bokstäver än siffror?

Trevlig Helg!
önskar 
Noas, Lottis & Vanja






















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar