Välkommen till förskolan Kompassen!

Här kan du få en inblick i vår utbildning och barnens lärprocesser. Våra värdeord möten, olikheter och inbjudande vägleder oss i vårt arbete.

onsdag 5 oktober 2022

V.38 Vad hände med den magiska staven i skogen ..?

Lpfö18, 

Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. 

I veckan som varit så har vi på norr använt oss av drama vid våra undervisningstillfällen något vi ser att våra barn fångas av. Drama är en lek där barnen måste använda sin kreativitet och fantasi förmåga. 

 

Tema

”Barnen ni måste gå till skogen och se vad som händer där, den magiska staven visar mig en obehaglig känsla” stod det i brevet från allemans råttan.

Med en exalterad och nyfiken känsla gick vi till skogen för att utforska ta reda på vad det var den magiska staven vill säga oss.

Pedagog Pia tog ett ordentligt tag i staven och lyfte den högt upp i luften för att sedan bli tagen av stavens magiska kraft som förde henne runt i cirklar med en väldans fart som förde henne tillslut till en plats där vi möts av en björn och en räv som bråkade med varandra.

”Stopp” skrek barnen!

Vad gör djuren mot varandra?

Varför är dom inte snälla mot varandra?

Hur ska djuren vara mot varandra?

Hur ska vi människor vara mot varandra?

Vad tror ni djuren känner för känsla när de inte är snälla mot varandra?

Hur känner ni i kroppen om ni skulle bli osams, vilken känsla?

Detta var några av våra reflektionsfrågor vi diskuterade tillsammans när vi fick se djuren i skogen som var osams som den magiska staven upplevt en obehaglig känsla av. Prata gärna med era barn om vad som egentligen hände under vår skogtutflykt och hur den magiska kraften var så stark i Pias kropp, låt barnen reflektera och sätta ord på sin upplevelse.

Nära platsen visade även den magiska staven oss till saker och ting som inte ska finnas i naturen som vi plockade med oss och sorterade på rätt plats.  

Lpfö18

”En positiv framtidstro ska prägla utbildningen. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig.”

 





Övrigt i vår utbildning:

Vi har skapat kransar där barnen fick utmanas i efter egen förmåga att klippa i ett hårt papper som visade sig inte alltid va det lättaste men vi övar och utvecklar våra förmågor. Vi diskuterade och reflekterade kransens form och om vi kunde se likheter av kransens form i vår innemiljö. Kransen prydes sedan av naturmaterial efter barnens egna intresse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar