Välkommen till förskolan Kompassen!

Här kan du få en inblick i vår utbildning och barnens lärprocesser. Våra värdeord möten, olikheter och inbjudande vägleder oss i vårt arbete.

fredag 15 mars 2024

Söder V.10 & 11

 Söder V.10 samt v.11

Mattekluring

I ett samarbete mellan Glitterkottarna och Glitterstjärnorna.
Hur många barn får det plats i en rockring?
De yngre lär sig av de äldre. 
Varför får det plats fler barn i den ena rockringen än i den andra!?




Glitterkottarna
tränar på färger och färgmatchning.
Vilken färg har din bil?
Vilken tunnel ska den röda bilen köra igenom?




(Förskollärare ska ansvara för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av språk och kommunikation samt matematik, naturvetenskap och teknik. (lpfö18))

Promenad till Hemköp!

Då var det dags att panta burkar igen och som vanligt köpte vi frukt för pengarna. Denna gång blev det snackscitroner och vindruvor. en del tappra provade citronerna med olika resultat. Nån grimaserade och smaskade vidare medan en annan tappert höll masken men - Vill inte ha mer!


Då vi även fick en försmak på vårvädret fick de yngsta barnen sova ute och vi passade på att äta mellanmål ute. Något som barnen älskar och efterfrågar ofta.





(Utbildningen ska genomföras i demokratiska former och lägga grunden till ett växande intresse och ansvar hos barnen för att aktivt delta i samhället och för en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig. (Lpfö18))
 
Glitterlöven 
har fortsatt prata om veckodagar, månader, årstider, Då vi gått in i en ny årstid pratar vi om vad som just kännetecknar våren.

- Snön är borta!
-Snögubben smälte!

Vi kom gemensamt fram till att det ska komma löv på träden, blommor som blommar och gräs som växer, djurungar ska födas eller kläckas, insekter ska krypa fram. Nu börjar vi längta.
Färger som kan förekomma på våren är grönt med inslag av röda och gula blommor. 
Vi målade olika vårtecken tex en rutschkana, en nyckelpiga, ett blåbär. 

Här är det vatten, gräs, berg med mer gräs. 

(Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, Förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap. (Lpfö18))

Vi fortsätter även att läsa om Kanin och Igelkotts olika dilemman om turtagning, vara en bra kompis mm.
Med efterföljande diskussion för att påminna oss och hjälpa oss att få en så bra tillvaro på förskolan som möjligt.

Även Glitterkottarna läser kanin och igelkott, här medverkar även figurerna för att få en  ökad förståelse.


 
(I samarbete med hemmen ska förskolan främja barnens utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar.( Lpfö18))

 
Glitterträdet

De senaste två veckorna har barnen i gruppen fortsatt fått brev av grodan, där han gett barnen uppdrag i att skapa ett hem till honom. Vi har fokuserat mycket på matematik och teknik under de tillfällen vi arbetat med temat. I ett av breven fick barnen i uppdrag att skapa en bro till grodan så han kunde gå över en bäck som han så önskat ha i sin egen grodvärld. Vad behöver vi för att bygga en bro? Kommer bron att hålla för grodan? hur ska vi sätta ihop bron? Barnen har gemensamt fått reflekterat och diskuterat och sedan kommit fram till en teknisk lösning. Med hjälp av pinnar och limpistol har barnen fått konstruera en stabil bro. Barnen var rörande överens om att den absolut håller för grodan men tyvärr ej för barn eller vuxna. Då grodan hoppat ifrån sina föräldrar har barnen varit oroliga för att grodan ska råka rymma från oss. Därför har de kommit på att konstruera ett staket runt grodvärlden. Genom matematiska kluriga frågor från pedagog har barnen fått utmanats i olika begrepp som addition och subtraktion. Vi har även använt oss av division när vi behövt dela vissa pinnar så staketet skulle räcka runt grodvärlden. 





TREVLIG HELG ÖNSKAR 
LINDA, AMANDA, RASMUS OCH GUNILLA




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar