Välkommen till förskolan Kompassen!

Här kan du få en inblick i vår utbildning och barnens lärprocesser. Våra värdeord möten, olikheter och inbjudande vägleder oss i vårt arbete.

fredag 8 mars 2024

Norr v.10

Den här veckan har vi passat på att vara ute mycket i det härliga vädret. Vi tog vi oss ut i skogen tillsammans igen. Där letade vi geometriska former, trianglar, rektanglar, kvadrater och cirkel. Alla skulle hjälpas åt att hitta delar av ett pussel som vi sedan byggde ihop. På pusselbitarna fanns bokstäver och siffror. Vi räknade lite addition. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,( Lpfö18) 


Några kompisar gjorde också ett besök i bokbussen. Där hittade vi nya spännande böcker om rymden, kapitelböcker till högläsningen vi har innan lunch och några böcker som passar bra till våren som är på väg. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa (Lpfö18). 


Fantasihjältarna upprepade förra veckans aktivitet, där de skapade sagor med sagoschema och tärning. De fortsätter med sin saga. Barnen har röstat fram att den ska heta ”Resan till snällplaneterna” där fantasihjältarna är huvudpersonerna. Vi pratar om hur en saga är uppbyggd och vad som oftast ingår, såsom huvudpersoner, ett problem, en lösning och ett slut. Vi har börjat skapa ett tittskåp av vårt solsystem. Pratat om storlek på planeterna, vilken planet är minst och vilken är störst. Tittade på bilder och försökte sedan lägga dem i den ordning som de visas, med solen som utgångspunkt. Sedan målade vi dem. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap (Lpfö18).



Sagohjältarna har också skapat sagor med hjälp av ett sagoschema och tärning. Efter det fortsatte de skriva sin saga. Det blev många bra diskussioner och bra samarbete, samt kompromisser när de olika delarna i sagan skulle namnges. Det var två kompisar som hade samma namn på sina planeter och funderade på hur de skulle kunna skilja på deras berättelser. De kom fram till att kalla dem Solplaneten 1 och 2. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar (Lpfö18).

Bamsegruppen har målat rymden i blå färg. Där på ska de sedan limma på stjärnor och planeter. De har också sjungit och dansat tillsammans. I skogen hittade de en stor vattenpöl som var väldigt spännande. De undersökte hur djup den var genom att ställa sig i den, stoppa ner pinnar. De undersökte också hur många kompisar som fick plats att stå i den samtidigt.

Vi på Norr har alla gjort självporträtt som vi har satt fast på på ett stort papper för att presentera oss själva på avdelningen. Vårdnadshavare och familj som lämnar och hämtar sina barn får gärna titta lite extra utanför avdelningen på det färdiga resultatet nästa gång ni kommer och se om ni känner igen någon.


Trevlig helg önskar Pia, Eva och Jenny


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar