Välkommen till förskolan Kompassen!

Här kan du få en inblick i vår utbildning och barnens lärprocesser. Våra värdeord möten, olikheter och inbjudande vägleder oss i vårt arbete.

fredag 20 januari 2023

Öster, vårterminen 2023


Tema
Under vårterminen kommer vi att påbörja ett nytt tema-arbete på Öster. Precis som tidigare kommer vi att utgå ifrån en bok som vi tycker passar bra utifrån de mål vi arbetar mot. Denna gång kommer vi att läsa och fördjupa oss i Solägget av Elsa Beskow
Att utgå ifrån en bok gör att vi kan arbeta mot målen på ett lekfullt sätt som lockar och intresserar barnen, samtidigt som frågeställningarna inte blir för abstrakta. Vi kommer att använda oss av karaktärerna i boken för att reflektera kring värdegrundsfrågor som olikheter, känslor och allas lika värde. Vi kommer även att med hjälp av boken arbeta mot andra läroplansmål som språkutveckling och matematik på olika sätt.




Delaktighet 
Vi vill att alla barn ska få möjligheter att komma till tals och utrycka sina tankar och åsikter under våra planerade undervisningssituationer. Därför kommer vi att planera syfte och mål noga och dela in oss i mindre grupper vid alla genomföranden. Innehållet vid undervisningstillfällena kommer att anpassas till barnens olika åldrar och behov. Vi kommer att stanna upp, arbeta mer ingående och fördjupa oss i vissa delar av boken som anpassas till yngre och äldre barn.

Skapande 
Vi kommer att erbjuda varierat skapande och b.la. tillverka solägget i papier maiché (hönsnät, tidningspapper och tapetklister). Vi planerar också att göra karaktärerna i boken samt rekvisita som barnen kan använda till utklädning av olika slags materialTemat ska synas tydligt i miljön för att skapa en levande känsla för barnen på Öster. Med dokumentation, material och barnens skapande synligt och tillgängligt kan barnen använda det även i sin lek.  

Utevistelse 
Vi planerar att besöka skogen regelbundet som en del av vårt tema-arbete. Vår ambition är att skogen ska bli “vår plats för boken”. Vi ska arbeta med naturmaterial på olika sätt, t.ex. genom att skriva karaktärernas namn med pinnar, stenar med mera. Vår tanke är att barnen ska få “leva i boken” och uppleva berättelsen fysiskt i sin lek, genom att vi dramatiserar den tillsammans och skapar "vår plats" i skogen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar