MJAU- OCH TASS - GRUPPEN
Mjau- och Tass-gruppen har arbetat med djurfakta om Katter. Vi har pratat om att det finns olika sorters katter och att de kan se olika ut, vi relaterade till Pelle svanslös boken och karaktärerna som ser olika ut. Vi har tittat närmre på kattens kropp och vad de olika delarna heter. Barnen påpekade att katter inte kan prata utan de säger Mjau och att kattungar kan rivas lite.
JUL PÅ ÖSTER
Vi har börjat med skapandet av en gemensam julgran och att träna på julsånger. Förberedelserna är i full gång inför adventsfrukosten, barnen har julpysslat och pyntat på avdelningen. En liten nisse har flyttat in och han kommer att lämna brev med olika uppdrag till barnen via vår adventskalender.
"man får smaka degen"
"titta det snöar på min julgran"
Barnen har skapat granar genom att stöppla i en triangelform.
KATT - GRUPPEN
I Tisdags var vi i vanlig ordning till skogen tillsammans med Norr. Väl där utmanades barnen i en matematisk aktivitet där de fick öva på antalsuppfattningen. De fick slå tärningen, räkna prickarna och göra rörelser till.
Vi har i Katt-gruppen börjat läsa kompis-böckerna om kanin och igelkott där olika frågor kring värdegrund och barnens rättigheter behandlas. Böckerna leder till givande bok-samtal och egna reflektioner. Barnen har bland annat anammat stopp min kropp och visar förståelse för den personliga integriteten.
En utveckling av detta med kompis-böckerna är att vi provat att titta på Polyglutt - "Allt om vänner". Utifrån detta har vi sedan pratat om vänskap och vad som togs upp i boken. Några kommentarer om boken: "Vilken fin rosett du har", "vill du sitta fram? Att de kör bil", "vännerna lekte tillsammans". Efter detta lekte vi en lek, där vi rullade en boll till varandra och sade snälla saker om varandra. Vi hjälptes åt att fundera över vad som kan vara snällt att säga till en kompis. Till exempel "hon kramar mig", "han skrattar mycket". Detta var en populär lek som vi fortsätter med några gånger till.
UTEVISTELSE
Vädret har bjudit på en del regn vilket gett barnen möjligheter att utforska vattnet genom att ösa, hälla och flytta vatten mellan olika sorters behållare. Vi har även erbjudit barnen rörelseaktiviteter och utövat dans och miniröris till härlig musik.
Sandlådan har medvetet används till att arbeta med matematik och barnen har fått olika uppgifter att baka x antal sandkakor.
Trevlig helg/ Rebecka, Violeta och Veronica
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar