Det finns inte bara djurspår utan det finns även andra spår
Vi gör
något kul vi gör kulspår, med hjälp av en kula kan det skapas otroliga mönster
och spår. En rolig aktivitet som
planerades till att bli en matematisk undervisning där vi pratade om likheter
och olikheter mellan spår och mönster.
Mönster är ett matematiskt begrepp som är ett vanligt inslag i förskolan där barnen lägger pärlplattor och gör pärlhalsband. Man bygger med kaplastavar och legoklossar, klipper i papper och målar.
Vi har även denna vecka spanat efter nya spår i snön som kommit och undersökte och forskade vad de tillhörde för djur, vi tittade på en film för att lära oss mer om just djur spår och hur man skulle ta reda på vad det tillhörde för djur. Barnen är så fascinerade och intresserade och kom fram till att de tror att björnens tass har det största spåret. Men hur lång är björn tassen? Vi sökte efter svaret och för att barnen skulle få en fördjupad förståelse och kunskap mäter vi ut en björn tass med hjälp av en linjal och jämförde med våra egna spår.
I övrigt har vi spelat olika matematiska spel som barnen visat stort intresse för en aktivitet som utvecklar även samspelet och turtagning.
Hälsning!
Camilla Violetta
Veronica
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar