I läroplanens uppdrag ingår det att säkerställa att barnen får kännedom om sina rättigheter och de mänskliga rättigheterna. Därför är det viktigt att diskutera de olika artiklarna med barnen. Barn är kloka och kan ofta mer än vi tror. Det är också viktigt att använda de riktiga begreppen, barn lär sig snabbt innebörden av dem ju mer vi vuxna använder dem. Vi på Öser läser artiklarna tillsammans med barnen och låter dem få tid att själva fundera över vad som står och ge sin bild av vad det innebär.
I veckan som varit har några
barn fått fundera och reflektera vilken inre bild de fångas av utifrån några
citat ur barnkonventionen. Det var många tankar och funderingar vi hade dialog
om. Detta för att vi tillsammans ska bearbeta texten och konkretisera och få en
förståelse för betydelsen.
Spår är ett brett område,
då det finns mycket att arbeta med. Relationer, luft, djur och osynliga spår är
några exempel. Det kan också vara avtryck utav något som sätter
spår. Därför har vi velat se vad de är intresserade av och vart det
leder till.
Under vår utevistelse så
förvandlas vi till riktiga spanare som är på jakt att leta efter något som kan
leda oss till alla möjliga upptäckter. Denna vecka har vi återigen sätt marken
då snön töat bort och jag kan lova er att det fanns många olika upptäckter.
En fjäder vad kommer den
ifrån?
Kottar som någon har ätit
på vem kan det vara?
En massa löv eller sådana "näsor" i ett träd
det måste ha varit ett djur som försökt tillverka ett bo, eller vad tror ni?
Det är många funderingar
att fundera och reflektera kring under vårt nästa möte.
Det blev även en upptäckt
att sanden blivit mjukare och vi kan göra egna spår i sandlådan, detta ledde
till olika matematiska funderingar.
Vilket spår är störst?
Vilka ser likadana ut?
Kan vi göra något mönster
av spåren?
Vad har våra skor för
mönster på undersidan?
Tänk vad spår kan få oss
att utveckla barnens förändrande kunnande i olika aspekter.
I övrigt har vi denna
vecka lekt lekar och då fokuserat oss mer på barnens språkutveckling. ”Med
andra ord” är ett spel där barnen berätta vad
du ser på bilden med andra ord, t. ex. "En
sorts medicin som man använder när man är förkyld?" och då gäller det för
lagkamraten att snabbt svara "Nässpray". Ett mycket roligt och populärt spel där det är lätt att
tungan snubblar i munnen.
Vi har även ljudat bokstäver som en fortsättning på förra veckans språkutmaning, vi tränar nu på P, Å och R.
Att vistas i
gymnastiksalen är en återkommande aktivitet för Öster där har vi denna vecka
haft dans och avslappning.
Veronica
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar