Hej och välkomna tillbaka till en ny termin på Väster!
Denna termin ska vi arbeta med tema: Känslor.
Vi kommer fortsätta att ha en struktur för att arbeta i mindre grupper under hela dagen.
Vårt fokus kommer att ligga på att vi vill skapa en "vi-känsla”, på avdelningen, och i de mindre grupperna. En lugn och trygg grupp, där alla barnen känner sig välkomna och accepterade för den de är. Barnen ska våga visa sina känslor och våga prata om vad man känner. Att vi alla tänker på och respekterar varandras olika känslor, att det är okej att visa känslor, att inga känslor är fel. Vi är olika och det är bra.
Vi ska också arbeta med barns rättigheter
och kroppsgränser. Ord och begrepp som vi kommer att använda under utbildningen
är: Stopp, Byta, Vänta, Hjälpa, Samarbeta, Upptagen, Turas om, Låna, Tillsammans.
Dessa läroplansmål strävar vi efter att utveckla hos barnen denna termin:
Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Den ska ge barnen möjlighet att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor”.
Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld, samt lösa vardagliga problem.
Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning om litteratur och andra texter.
Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och med skilda syften.
Förståelse för naturvetenskap: kunskap om växter och djur, samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
Exempel på vad vi kommer erbjuda barnen i de mindre grupperna:
Visa klipp från Youtube: Från Rädda barnen: Tema
1; Lätta och jobbiga känslor
Läsa olika böcker som handlar om barnens känslor.
Läsa boken: Lilla boken om STOPP min kropp. (Rädda
barnen)
Dansa med sjalar, (till musik som speglar känslan, barnen få röra sig med en "danssjal"
Måla känslans ansiktsuttryck (Titta sig i spegeln
och se arg ut, sedan måla känslan)
Arbeta med "känslokort" (kort där
figuren visar olika känslor med hjälp av ansiktsuttryck)
Samtala om hur man känner sig i kroppen när någon
inte får vara med eller när någon saknar sina föräldrar.
Gestalta ett positivt eller negativt dilemma;
något som vi sett i barngruppen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar