Vi fortsätter att utveckla spår, vi reflekterar och diskuterar vad det finns för spår i naturen för det finns ju inte bara fotspår utan väldigt mycket annat som man kan hitta.
Vi har tagit hjälp av vår lär platta
och sökt efter spår i naturen vi kom fram till att om man hittar en kotte en
ekorre ätit på så vet man att det kan finnas en ekorre i närheten, vi tar till
oss och lär oss hur man kan hitta och hur man letar efter spår i naturen för at
vara redo på en upptäcktsfärd i skogen.
Spår börjar på bokstaven S vad mer
börjar på S?
Solen
Skor
Svamp
Skatt
Vi kom fram till att det finns
otroligt många ord som börjar på S
Vi gjorde en tankekarta för att
reflektera över ordet spår, vad finns det för olika spår egentligen?
I övrigt i vår utbildning denna vecka
har vi koncentrerat oss på matematiska aktiviteter. Vi lär oss inte bara
siffrans utseende och ordningsföljd utan vi lägger vikt i siffrans mängd. Vi
pratar och lär oss om lägesord som vi använder oss av i olika i matematiska sammanhang för att beskriva olika begrepp
gällande rumsuppfattning som först, sist, i början, i slutet, innanför, utanpå,
under, överst, neråt, uppåt, bakom, framför, upp, ner, bredvid, nära, långt
bort, efter och före. Att ge
barnen utveckling och ett lustfullt lärande genom lek och aktivitet ser vi fångar
och engagerar våra barn otroligt mycket just nu de vill ha mer och mer och vi
lyssnar in och planerar vår utbildning och undervisning efter deras åsikter och
intressen.
Vid
utevistelsen har vi testat olika tekniker för att måla i snön och blask, hur
blandar man till färgen grön? Och titta hur snön blir som slush en upptäck som
barnen fantiserade sig till.
Veronica, Violeta, Camilla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar