Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem står det i läroplanen för förskolan Lpfö18.
Vi på Öster arbetar med matematik på ett lustfyllt sätt för att främja barns möjligheter att utveckla en positiv inställning till matematik. Det är av vikt att arbeta med matematik tillsammans med barn redan i tidiga åldrar. Detta arbetssätt och inställning till matematik bidrar till ökad vilja att lära och nyfikenhet hos barn. Våra barn ges möjlighet att i meningsfulla sammanhang använda matematik. I veckan har vi fortsätt att erbjuda planerad undervisning på ett konkret sätt att utveckla sitt lärande i mängd och antal. Det kan vara lätt att lära sig räkneramsor 1,2,3,4.. men att förstå, utveckla lärande/medvetenhet i mängden i siffran är av stor betydelse.
Barnkonventionens
dag närmar sig och detta kommer vår förskola uppmärksamma genom att alla
barnen får tillverka en ljuslykta efter egen förmåga och kreativitet som vi sedan
kommer tända ute på vår gård. Barnkonventionen
klargör vilka rättigheter alla barn i hela världen har att barnen lär sig om
sin rätt att uttrycka sin vilja och vad de känner.
Några av barnen har även fått göra ”Childhood” armband där varje pärla i armbandet har en färg som beskriver en artikel i FN:s barnkonventionen.
I övrigt har gruppen med våra äldsta barn fortsatt med projektet att tillverka kaniner (Pelle Kanin) som
kan simma. Detta gjorde vi i salt deg och vi introducerades med en kortare film
där vi konkret fick se hur kaniner simmar och hur dom ser ut då så vi fick en
inre bild för att sedan tillverka den efter egen förmåga och kreativitet.
Vi har varit i skogen och lekt samarbetslekar som resulterade i att vi byggde ihop ett gemensamt hus där Herr Karlsson kommer bo när vi inte är där vi letade efter kaninhålor för att se om vi fick träffa på Pelle kanin vilket vi tyvärr inte gjorde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar