Barns sociala samspel är en viktig del av deras utveckling.
Det är genom samspel med sin omgivning som barn lär sig ny kunskap och
utvecklas. I det sociala samspelet lär man sig även att samarbeta och anpassa
sig efter andras behov och önskningar. I leken lär sig barnen mycket, bland
annat att kommunicera och utveckla empati för andra. Barnen upptäcker även sina
intressen genom leken och de utvecklas också socialt och känslomässigt.
I vårt arbetssätt så vill vi att barnen ska känna sig delaktiga och att de ska känna att dom har inflytande i vår utbildning. Förhållningsregler gentemot varandra har därför denna vecka diskuterats och reflekteras kring under våra mindre möten och vi har nu kommit överens om hur man är mot varandra när man är kompisar som vi alla är här på Öster.
Vi har i tidigare inlägg delgivit er att ett stort intresse
för finmotoriks aktiviteter, finmotoriken handlar främst om handen och fingrarnas rörelse.
Då vi observerat att de äldsta barnen har visat intresse om
olika länder, vad dom heter, vart dom ligger och hur deras flagga ser ut så har
vi tagit vara på intresset och erbjudit att pärla olika flaggor för att jämföra
färger, räkna pärlor och se likheter och olikheter på de olika mönstren som
finns på flaggorna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar