Vad behöver vi egentligen i vårt grönsaksland för alla våra grönsaker ska kunna växa som de gör i sagan Pelle Kanin?
Jord
Vatten
Sol
Uttrycker barnen så vi hör och ser tydligt att dom har
erfarenheter och kunskaper om vad som behövs för att grönsaker ska växa. Barnens
upplevelser är att jorden är brun så några barn har samarbetat och blandat till färgen brun och målat jorden till vårt grönsaksland.
Det har tillverkats potatisar med olika tekniker för det
vill Herr Karlsson att vi ska ha. Dagen
till ära så blev det potatismos till lunch där barnen högt och tydligt
konstaterade att potatismoset var gjort av potatisar som man ”klämt” på.
Salladshuvuden har tillverkats utifrån det barnen målade i förra veckan och pryder nu även vårt grönsaksland.
Vi ser att våra barn är väldigt involverande och engagerade i vårt tema och sagan, så härligt att höra barnens funderingar och frågor som vi kan arbeta vidare med.
Vi utevistelsen har vi testat på hur Pelle kanin hoppar när han skuttar iväg så som han gör i sagans värld något vi dokumenterat att barnen uppmärksammat. Vi byggde upp en hinderbana med olika höjder vi testade att hoppa över precis så som Pelle kanin skulle ha gjort.
Vi pedagoger fokuserar även nu på att leka olika lekar med barnen för att stärka gruppens vi-känsla, tränat på att samarbeta genom samarbetsövningar. Att hålla en penna mellan sitt och kompisens pekfinger utan att tappa den och förflytta sig samtidigt är inte alltid det lättaste men med en bra kommunikation och ett gemensamt bra samarbete så klarar man det mesta.
Hälsning/ Veronica, Violeta och Camilla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar