Välkomna tillbaka till en ny termin här på Kompassen avdelning Norr, denna termin kommer vi ha tema Sagor, målen för vårt tema i vår utbildning kommer vara:
Normer och värden
Förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt
vilja hjälpa andra.
Förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till etiska
dilemman och livsfrågor i vardagen.
Respekt och förståelse för alla människors lika värde och de
mänskliga rättigheterna.
Vi kommer introducera höstterminens tema (sagor) med hjälp av en figur som kommer återkomma kontinuerligt under temaarbetet.
Vi pedagoger planerar terminen
efter en saga, vi har gjort en grovplanering med flera mål från läroplanen.
Under terminens gång är vi lyhörda för barnens tankar och idéer och utvecklar
och utformar både sagoarbetet och övrig utbildning efter detta.
En saga kan berättas på många olika
sätt. Vi kommer använder oss av bilder, figurer, pinndockor, skuggteater eller
”ingenting” när vi berättar. Vi och barnen dramatiserar och leker sagan och
bearbetar den på många olika sätt. I en sagovärld kan allt hända! Här blandas
spänning med nyfikenhet och glädje under trygga former.
Sagoberättandet ger många ringar på
vattnet. Barnen ges möjlighet att fortsätta sagoarbetet genom att berätta
sagor, leka rollekar och dramatisera själva. Detta märks tydligt i barnens lek
efter en stund.
Sagoarbetet ger stora möjligheter
till språkutveckling hos barnen. De återberättar och skapar egna sagor, ritar
egna sagor och använder sig av sagor i leken.
Sagoarbetet handlar också om att
kunna lyssna, att komma med idéer, att arbeta med värdegrundsfrågor och att
stimulera fantasin. Vi pedagoger finns alltid nära till hands för att lyssna
och dokumentera barnens utveckling och lärande.
Utöver temat fokuserar vi pedagoger
på att arbeta med ett relationellt förhållningssätt som bygger på
trygga relationer i mindre möten/grupper där pedagoger ansvarar för och skapar
goda relationer och utifrån detta erbjuder och planerar vår utbildning och
undervisning. Genom en tydlig struktur och organisation för dagen kring grupper
och vem som gör vad, bidrar det till att vi lättare ser alla barn och
relationen blir en trygg bas i vår utbildning.
Vi kommer
även utveckla arbetssätt där barnen får en
medvetenhet om deras rättigheter och större förståelse för människans
olikheter. (barnkonventionen) Barnen ska få möjlighet att bli medvetna om
rätten till sin integritet (stopp min kropp). Vi kommer även tillämpa ett demokratiskt arbetssätt/
förhållningsätt där barnen aktivt deltar i planering och genomförande som utgår
från läroplanen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar