Färgsortering
Mål
”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp” (s.14 Lpfö 18)
Sortering är nyckeln till att utveckla ett logiskt tänkande till matematik. När man låter barnen sortera föremål tränar de på att uppfatta likheter och skillnader, vad som hör ihop och vad som inte hör ihop. Målet är att barnen ska lära sig sortera efter färg och samtidigt lära sig grundfärgerna.
Under skogsvistelsen utforskade vi även myrstacken och letade efter äppelbitarna för att se om dom fanns kvar som vi lämnat där för några veckor sedan.
Matematik.
Under utevistelsen har vi även hunnit med flera planerade undervisnings tillfällen, vi letade efter naturmaterial att skapa siffror med. Barnen reflekterade över att om man kombinerar siffror blev det nya tal, de kom även på att de kunde ändra siffrorna till nya siffror. Härliga matematiska upptäckter som barnen visar stor engagemang och intresse för.
Vi pedagoger har observerat att i den fria leken uppmärksammas matematik, det byggs höga torn där de uppskattar hur högt tornet var. Vi hörde många tankar:
- 5 kilometer
- 1518 20 meter
Vi tog en tumstock för att ta reda på barnens funderingar tornet visade sig vara hela 118 cm. Barnen blev inspirerade och ville även mäta lysknappar och våra väggar inne på norr. Vi diskuterade begrepp som centimeter, meter, större, mindre, högre och lägre. Detta ledde till att barnen börjar jämföra sin egen längd med varandra och på så sätt kunde vi konkretisera begreppen.
Språk
Den här veckan har barnen fått lyssna på boken spök- ABC där vi har tränat på kopplingen mellan språkljud och bokstav vilket är viktigt för barnens kommande läsinlärning.
Vi närmar oss halloween och efter barnens visade intresse har vi erbjudit de barn som velat halloweenpyssel där barnen har fått tränat på finmotorik och koncentration.
Vi på Norr önskar er en trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar