Välkommen till förskolan Kompassen!

Här kan du få en inblick i vår utbildning och barnens lärprocesser. Våra värdeord möten, olikheter och inbjudande vägleder oss i vårt arbete.

måndag 28 oktober 2024

Norr- Känslan glädje, dess betydelse och innebörd

Vårt tema inne på Norr är känslor.

Denna månad har vi valt att arbeta med känslan glädje och startat en introduktion om känslan rädsla.

Att arbeta med känslor innebär att barnen lär sig att känna igen och namnge både sina och andras känslor.

Barnen får lära sig att ge uttryck för sina känslor på ett sätt som är konstruktiva, både på egen hand och genom att vända sig till en vuxen och få hjälp med det.

Att kunna sätta ord för sina känslor och på så sätt berätta om sitt mående är en viktig skyddsfaktor för barns psykiska hälsa.

 Barnen har fått titta på en utbildnings film där en groda och katt leker dansstopp. Grodan är

oförmögen att stå stilla och fylls av glädje när hon får dansa fritt och obegränsat.

Efter den kortare filmen reflekterade vi tillsammans med barnen och ställde öppna frågor.

Öppna frågor är utformade för att uppmuntra ett mer genomtänkt och detaljerat svar. De kan inte besvaras med ett enkelt ja eller nej

Vad hände?

Vilken känsla kände grodan?

Varför blev grodan glad?

Fick grodan hjälp? Hur då?

Vi har sedan lekt dansstop och delat glädje med varandra. Pratat om vad som gör barnen glada och hur det känns i kroppen.

Vi har målat med gul färg och skapat olika saker som barnen associerar till känslan glad, vad som gör dom glada.

Att måla med färg för att uttrycka känslor är ett bra verktyg för barn att använda innan de lär sig sätta ord på sina känslor.

Vi har övat och pratat om empati tillsammans och prata om vad det betyder. Hur känns det när ens kompisar är glada?

 


 

 


 

 

Vi även hunnit påbörjat arbetet med att introducerat känslan rädsla som vi uppmärksammat är en svårare känsla att sätta ord på och få en förståelse för.

Vi tittade på en utbildningsfilm där grodan och lammet leker “inte nudda mark” och grodan

blir skrämd när Draken sjunger om hajar som lurar i havet.

Vad hände? Vi pedagoger hjälper barnen att sätta ord och berätta vad de vi precis har sett.

VI tar hjälp av boken: Vem spökar Alfons Åberg, för att konkretisera känslan rädsla på ett tydligare sätt för barnen.

Vad blir Alfons rädd för? Hur känns det i kroppen? Har ni varit rädda?



 I övrigt har vi denna månad haft fokus på att erbjuda barnen finmotoriska aktiviteter för att utveckla deras förmåga, vi klipper i olika material för att få en förståelse för tekniken. Vi bygger med små klossar och vi trär pärlor och lägger pärlplattor med olika storlekar på pärlorna.

 


Utomhus utforskar vi naturens fenomen och tar in höstens härliga färger, genom olika estetiska uttrycksformer skapar vi hösttavlor och andra kreativa skapelser.

Hälsningar Pia och Eva 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar